Welcome to my translation of the Heart Friends of Carla Polston. Thank you so much Carla for this beautiful tutorial!

 

Welkom bij mijn vertaling van de Heart Friends.  Ik heb van Carla toestemming gekregen om haar lessen te vertalen.

Deze les mag niet ge-upload of gekopieerd worden naar uw eigen server of worden gebruikt als eigen materiaal. Lessen mogen niet gelinkt worden zonder mijn toestemming.

This tutorial  may not be reproduced, reworded, republished or mirrored on another webpage or website or sent through email If you use this tutorial you have agreed to the Terms of Use of Carla. Please make sure you have read them.

Deze les is oorspronkelijk geschreven voor PSP 6, maar vertaald voor PSP 7 en 8.

Benodigdheden

-

Paint Shop Pro - KLIK HIER

-

Zipfile met Heartselecties - KLIK HIER (Pak de .sel bestand in je map Selecties uit, het 'face' bestand in een map naar keuze)
- Zipfile met mijn extra gezichtjes - KLIK HIER
- Kleurenstaaltjes - KLIK HIER (Rechtermuisknop in de afbeelding en vervolgens opslaan als..)

De Heart Friends van Carla bestaan uit het Konijntje, een Kitten, een Muis en een Puppy.

Stap 1
Open een nieuwe transparante afbeelding van 300x400 pixels.

Stap 2 Body /lijfje

-

Maak een nieuwe rasterlaag aan

-

Selecties - laden vanaf schijf 'heartcp.sel'

-

Selectie vullen met kleur #C99D82 of een andere kleur naar keuze (hef de selectie niet op)

-

Airbrush met voorgrondkleur #AE8064, Rond - Grootte 60, Hardheid 20 - Dekking 60 - Stap 15, Dichtheid 10. Kleur/paintbrush de randen volgens voorbeeld:

 

-

Maak een nieuwe rasterlaag aan en Airbrush met voorgrondkleur wit, Rond - Grootte 60, Hardheid 20 - Dekking 20 - Stap 15, Dichtheid 10. Kleur/paintbrush de binnenkant volgens voorbeeld:

 

-

Effecten - Onscherpte - Gaussiaanse vervaging (Bereik 5) en vervolgens selectie opheffen.

-

Voeg de zichtbare lagen samen en hernoem de laag in 'body'

-

Effecten - Geometrische effecten - Golf (Amplitude 1, Golflengte op 6)*

 

*in PSP 8 werkt dit effect net even anders; kopieer eerst de laag, plak deze als nieuwe afbeelding en geef vervolgens het effect. Vervolgens wederom knippen en plakken in je afbeelding. De oorspronkelijke laag (zonder karteltjes) kan vervolgens verwijderd worden

-

Selecties - Alles Selecteren en vervolgens Selecties - Zwevend

-

Effecten - 3D-effecten - Gestanst (Schaduwkleur #542020, Dekking 39, Onscherpte/Vervaging 38,6, Verticaal/Horizontale Verschuiving 0). Vervolgens Selecties - Niets selecteren

-

Kopieer de laag 'body' en schuif deze via het palet lagen onder de laag 'body'

-

Afbeelding - Roteren (Links, Keuze 45, roteren alle lagen niet aangevinkt)

-

Afbeelding - Formaat wijzigen (80% van origineel, ook formaat wijzigen van alle lagen niet aangevinkt)

-

Schuif de laag op zijn plaats (zie voorbeeld), wis de overtollige delen (zie rode vierkantjes in voorbeeld), en hernoem de laag 'body voor'

Stap 3 Hoofd

-

Dupliceer de laag 'Body' en schuif m.b.v. gereedschap verplaatsing de kopielaag omhoog

-

Afbeelding - Formaat wijzigen tot 80% (let op: formaat van alle lagen wijzigen niet aangevinkt)

-

Hernoem de laag in 'hoofd'

Stap 4 Mond

-

Zet de voorgrondkleur op #C99D82 en de achtergrondkleur op #982806 en activeer in het palet lagen de laag 'body'

-

Selecteer Basisvorm Ellips (lijndikte op 8, Anti-alias en Als vector creëren aangevinkt) en teken een mond, zoals hiernaast is aangegeven.

 

-

Zet de (vector)laag nu om naar een rasterlaag

-

Effecten - Geometrische effecten - Golf (Amplitude 1, Golflengte op 6) (*zie stap 2 voor PSP 8)

-

Selecteer met gereedschap Toverstaf (Tolerantie op 30 en doezelen op 0) de rode binnenkant van de mond en geef een slagschaduw (Effecten - 3D-effecten - Slagschaduw) met de volgende instellingen: Kleur #542020, Dekking 100, Verticale en horizontale verschuiving 0, Onscherpte/Vervaging 12,6)

-

Draai de selectie om en herhaal dezelfde slagschaduw wijzig alleen de Onscherpte/Vervaging in 7,1

-

Selecties - Zwevend

-

Effecten - 3D-effecten - Gestanst (Schaduwkleur #542020, Dekking 100, Onscherpte/Vervaging 11, Verticaal/Horizontale Verschuiving 0). Vervolgens Selecties - Niets selecteren

-

Voeg een nieuwe rasterlaag toe en zet de voorgrondkleur op zwart en achtergrondkleur op geen vulling

-

Teken met het gereedschap Tekenen (Vrije Lijn, Lijndikte 2, en Anti-alias aangevinkt) een lijn volgens onderstaand voorbeeld

-

Effecten - Onscherpte - Gaussiaanse vervaging (Bereik 2)

-

Voeg vervolgens alle 'mond' lagen samen (maak dus de lagen 'body' 'body1' en 'hoofd' even niet zichtbaar) en hernoem de laag in 'mond'

Stap 5 Pootjes

-

Activeer in het Palet lagen de laag 'hoofd' en maak een nieuwe rasterlaag aan

-

Selecties - laden vanaf schijf 'pawcp.sel'

-

Selectie vullen met kleur #C99D82 of een andere kleur naar keuze (hef de selectie niet op)

-

Airbrush met voorgrondkleur #AE8064, Rond - Grootte 60, Hardheid 20 - Dekking 60 - Stap 15, Dichtheid 10. Kleur/paintbrush de randen en hef de selectie op.

-

Effecten - Geometrische effecten - Golf (Amplitude 1, Golflengte op 6) (*voor PSP 8 zie stap 2)

-

Selecties - Alles Selecteren en vervolgens Selecties - Zwevend

-

Effecten - 3D-effecten - Gestanst (dezelfde instellingen als in vorige stap, wijzig alleen dekking in 39). Hef de selectie niet op

-

Voeg een nieuwe rasterlaag toe en zet de voorgrondkleur op #7B5607 en de achtergrondkleur op geen vulling

-

Teken met het gereedschap Tekenen (Vrije Lijn, Lijndikte 2, Anti-alias aangevinkt) de lijntjes volgens onderstaand voorbeeld. (Lijntjes die buiten het pootje vallen verwijder je door de selectie om te keren en vervolgens op delete te drukken.)

-

Effecten - Onscherpte - Gaussiaanse vervaging (Bereik 2,5)

-

Hef de selectie op en voeg vervolgens alle 'pootjes' lagen samen

-

Dupliceer deze laag en vervolgens Afbeelding - Spiegelen

-

Voeg de twee (pootjes) lagen samen en hernoem deze in 'pootjes'

Stap 6 Gezicht

-

Open het bij deze les gevoegde bestand met het gezichtje en plaats deze door middel van Knippen en vervolgens plakken als nieuwe laag in je afbeelding. (zorg dat deze laag de bovenste laag is).

-

Schuif vervolgens het gezichtje op de goede plaats

-

Maak tot slot een nieuwe rasterlaag aan en airbrush met voorgrondkleur #CA7878 (Grootte 40, overige instelling als in de vorige stap) de wangetjes. 

-

Effecten - Onscherpte - Gaussiaanse vervaging (Bereik 1)

-

Voeg de 'gezicht'lagen samen en hernoem de laag in 'gezicht'

Stap 7 Oren

-

Open het palet Lagen, dupliceer de laag 'body' en keer deze vervolgens om (Afbeelding - Omkeren).

-

Schuif de laag iets naar beneden

-

Maak een nieuwe rasterlaag aan en Airbrush met voorgrondkleur #982806, Rond - Grootte 40, Hardheid 20 - Dekking 60 - Stap 15, Dichtheid 10. Kleur/paintbrush de binnenkant van de oren volgens voorbeeld:

 

Herhaal dit maar dan met de voorgrondkleur wit (zie voorbeeld)

-

Activeer de laag 'oren' en gebruik het gereedschap Vervorming om de oren smaller te maken (zie voorbeeld) ('trek' het vierkantjes iets naar binnen) en schuif vervolgens de oren weer naar het midden

-

Voeg de 'oor' lagen samen en hernoem de laag in 'Oren'

De basis voor de Heart Friends is nu klaar! Voeg alle lagen niet samen maar bewaar dit (lagen)bestand als .psp bestand. Voor het maken van de Heart Friends gebruiken we steeds deze basis.

Het bandje/riempje van de puppy, kun je natuurlijk ook op een van de andere Heart Friends plaatsen, bewaar dan ook het bandje/riempje in dit basis bestand. Een beschrijving hoe je het bandje maakt, kun je vinden bij de puppy.

 

De Heart Friends die ik gemaakt zijn allemaal bruin, maar natuurlijk kun je jouw Heart Friends ook een andere kleur gegeven. Dit kun je doen door voor het samenvoegen de lagen te kleuren door middel van Kleuren - Inkleuren. Of geef je Heart Friend een geheel ander gezicht, in de zipfile bij deze les maakte ik, in aanvulling op de les van Carla er om je op weg te helpen vast een paar. En versier m met leuke accessoires. Laat je fantasie de vrije loop!

Klik op een van onderstaande Heart Friends om van je basis een Heart Friend te maken

Oktober 2003

 

 
 
 

Copyright Layout & Design:Designwell 2002-2008 / Nothing here is public domain